Saavutettavuusseloste
Tältä sivulta löydät tietoa digipalveluiden saavutettavuudesta sekä ohjeet saavutettavuutta koskevan palautteen antamiseen.
Verkkosivuja koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia. Tämä tarkoittaa, että sivuston on täytettävä Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 ‑kriteeristössä esitettyjen vaatimusten tasot A ja AA.
Digipalvelulain tavoitteena on ihmisten yhdenvertaisuus digitaalisessa yhteiskunnassa ja yhdenmukaiset vaatimukset saavutettavuudelle. Tämä verkkosivusto on uudistettu huomioiden digipalvelulaki sekä EU:n saavutettavuusdirektiivi. Saavutettavuus pidetään keskiössä myös palvelua edelleen kehitettäessä.
Saavutettavuuspalaute on meille erittäin arvokasta. Palautteesi kautta saamme suoraan tietoa, jos jokin palvelussamme ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Tätä tietoa hyödynnämme kehitystyössä, jotta palvelumme ovat jatkossa parempia ja saavutettavampia.
Digipalvelulaki
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta velvoittaa julkista sektoria ja osaa yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioista noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia. Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019) eli digipalvelulaki tuli Suomessa voimaan 1.4.2019. Digipalvelulaki sisältää kolme keskeistä vaatimusta, jotka sen piiriin kuuluvien digipalvelujen tulee täyttää:
- Palvelun ja sen sisältöjen tulee täyttää saavutettavuusvaatimukset. Kyse on 49 kansainvälisen Web Content Accessibility Guidelines 2.1 ‑ohjeistuksen A- ja AA-tason kriteeristä.
- Palvelun ja sen sisältöjen saavutettavuus tulee arvioida ja saavutettavuuden tila ja sen mahdolliset puutteet esitellä saavutettavuusselosteessa.
- Palvelun tulee sisältää sähköinen palautekanava käyttäjille saavutettavuuspalautteen jättämistä varten. Palautteeseen tulee vastata 14 päivässä.
Saavutettavuuspalaute
Asiakkaamme voi antaa palautetta havaitsemistaan saavutettavuuspuutteista. Palaute annetaan Saavutettavuuspalaute ‑lomakkeella.
Jos et asiakkaana ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa meiltä vastausta ollenkaan, voit tehdä siitä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintoviraston saavutettavuusvalvonnan yksikölle. Yksikkö käsittelee kaikki ilmoitukset ja on tarvittaessa yhteydessä molempiin osapuoliin eli asiakkaaseen ja organisaatioon.
Saavutettavuusseloste
Tämä saavutettavuusseloste koskee palvelua https://joensuunseudunkansalaisopisto.fi. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia.
Verkkosivusto on julkaistu 9.8.2023. Saavutettavuusseloste on päivitetty 9.1.2024. Verkkopalvelun saavutettavuuden on arvioinut Siiriliina Riikonen.
Ei saavutettava sisältö
Upotukset
Etusivulle upotettu Facebook-syöte ei täytä saavutettavuusvaatimuksia.
PDF-tiedostot
Sivustolle on lisätty pdf-tiedostoja, jotka eivät ole saavutettavia.
Otsikkorakenne
Otsikoissa käytetyissä H1-H4-tageissa on poisjätettyjä tasoja.
Kontrasti
Tekstin ja taustavärin kontrasti ei ole kaikissa tapauksissa riittävän suuri. Ongelmia esiintyy esimerkiksi teksteissä, painikkeissa ja linkkielementeissä.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
[email protected]
puhelinnumero vaihde 0295 016 000